‘mijn woningen zien er altijd goed uit’
Jan Beije, Makelaar
Dat is inderdaad mijn streven, want kopers gaan liever naar nette, opgeruimde huizen kijken. Ja toch?! In de dertien jaar dat ik nu makelaar ben, is dat in ieder geval wel mijn ervaring. Als een interieur en tuin er strak en goed uitzien, krijg ik meteen meer aanvragen van kijkers. Heel logisch ook als je erover nadenkt. Toch blijkt ‘toonbaar’ en ‘opgeruimd’ voor meerdere uitleg vatbaar te zijn. De opruim suggesties en tips die ik mijn verkopers in het verleden meegaf om het huis ‘foto-klaar’ te maken, bleken niet altijd te werken. Vaak moesten Marko de fotograaf, en ikzelf nog aan de slag voordat we tot de foto shoot over konden gaan. Met de styling van Gigi laten we dat tijdperk nu achter ons.
Vraag naar ruimtelijk en eigentijds
Soms gaat de voorbereiding nog verder dan ‘orde op zaken brengen’. Kopers zoeken toch naar een woning met een eigentijdse uitstraling. In verouderde panden heeft dat tot gevolg dat er, voor een goede eerste indruk, toch even een wandje geverfd moet worden. In andere woningen moet de kamer leger gemaakt worden, om wat trendy accessoires toe te kunnen voegen.
Ja, we sparen met zijn allen wat spullen bij elkaar. Toch doet het een ruimte geen recht, want de meeste kopers kunnen niet door de inboedel van een ander heen kijken. Less is more, zegt Marko altijd. Hoe leger een vertrek, hoe ruimtelijker. Daarmee kunnen de toekomstige bewoners van jouw woning zich een betere voorstelling maken van hun nieuwe woonplek en de mogelijkheden.
Styling zet de puntjes op de i
Dat alles is nu net de kracht van styling. Daarom heb ik onlangs besloten alleen nog maar met woningpresentaties te werken die Gigi stylt en waar Marko de beelden verzorgt. Met minimale ingrepen kan Gigi je woning meer neutraliseren, waarbij ze wel de waardevolle elementen naar voren laat komen. Het gaat uiteindelijk toch om grote bedragen, en de waarde moet wel terugkomen in de foto’s en/of de film!
Gigi is op de hoogte van de laatste trends en heeft daar gevoel voor. Ze zet in korte tijd de puntjes op i, waar het de inrichting betreft. Wat ik ook zo aan haar waardeer is haar persoonlijke benadering. Alles wat ze doet, gaat in overleg met jou en met respect voor jouw huidige inrichting.
Natuurlijke en herkenbare beelden
Als Gigi is geweest en ze de styling heeft verzorgd, kan Marko vervolgens in één keer door met zijn foto- of film shoot. En ook dit omhelst meer dan gezellige kiekjes nemen.
Ik ben zelf altijd aanwezig bij de opnames. Daar komt heel wat bij kijken, denk in Nederland alleen al aan het wisselvallige weer. Voor de buitenopnames vraagt dat om flexibiliteit.
Als ik hoor hoeveel tijd Marko vervolgens in de nabewerking stopt, dan is het ook niet verwonderlijk dat de woningen met zijn foto’s sneller verkopen. Je kunt vaak aan de foto’s zien dat hij ze gemaakt heeft; dat noem ik nog eens vakwerk!
Gezamenlijk naar een next level
Ik streef ernaar dat al mijn klanten na de verkoop van hun woning mijn ambassadeurs worden en me in hun netwerk aanbevelen. “Joh, je moet bij Jan zijn, want zijn woningen zien er altijd goed uit op de Funda.” Dat is waar ik voor ga en sta. Ik hou van reëel en praktisch, noem het no-nonsense, maar wel met zorg voor kwaliteit.
De onlangs opgestarte samenwerking met Gigi sluit hier helemaal bij aan. Net als Marko staat ook zij voor kwaliteit. We zijn alle drie gedreven en perfectionistisch en willen het beste voor al onze klanten. Gezamenlijk tillen we ook jouw woningpresentatie naar een next level.
‘Details die de waarde overbrengen’
Marko Hoops, professionele woningfotografie & film
Als ik voor het eerst door een woning loop waar ik een fotoshoot van moet doen, stel ik mezelf de vraag welke stappen ik extra kan zetten om niet alleen met standaard foto’s thuis te komen. Een mooie en professionele woningpresentatie gaat voor mij namelijk om meer dan kwalitatief goede woning foto's en filmbeelden. Het gaat mij om het overbrengen van de waarde. Welk verhaal valt hier te vertellen? Dus zoek ik naar inspirerende details van betekenis en maak daar creatieve keuzes in.
De woonplek laten ervaren
Onlangs kwam ik bij een schitterende, aan het water gelegen woning. De huidige bewoner gaf aan dat je er lekker met de sloep op uit kon. Dan wil ik dat de koper dat niet alleen leest in de tekst, maar ook ervaart in mijn beelden. Ik kies er dan voor om te filmen. Dan laat ik zien hoe de sloep naar het huis vaart en aanmeert, om de koper zo al even aan ‘het leven aan het water’ te laten proeven. Woorden blijven in je hoofd hangen, maar beelden landen dieper. Of het nu via film is of fotografie.
Technisch hoogstaande beelden
Als ik mijn eigen huis op de markt zou moeten brengen, zou ik er alles uit willen halen. Voor jouw woning is dat niet anders. Daarom streef ik altijd naar ‘woonmagazine’ waardige beelden. Tijdens het fotograferen en filmen wil ik tot de essentie komen, door de juiste keuzes in de composities te maken. Maar ook in de nabewerking, wat de belangrijkste laatste stap is in een perfect ogende woningpresentatie, zorg ik ervoor dat de foto’s en film door de juiste belichting er echt uitspringen op Funda.
Ik heb daarvoor een uniek proces ontwikkeld. Om het probleem van de vaak hoge lichtcontrasten tussen het interieur en het uitzicht naar de tuin te overbruggen, combineer ik meerdere belichtingen met elkaar. Aansluitend voeg ik ze in een fotobewerkingsprogramma als een soort mozaïek, handmatig samen. Dat is precisiewerk en een arbeidsintensief proces, maar het eindresultaat mag er zijn: fraaie, frisse, heldere en natuurlijk ogende beelden.
De kracht van de juiste keuze
Een groot deel van het werk ligt in een goede voorbereiding: qua styling, maar ook qua creatieve keuze. Er is zoveel mogelijk! Vaak werk ik met een combinatie van onderstaande opnames, apparatuur en technieken:
De overtreffende trap
Als je écht wilt opvallen, kunnen we je woning ook als een luxe film commercial op Funda presenteren. Door te filmen met professionele filmaparatuur kan ik de ruimte en sfeer nog beter over laten komen. En niet onbelangrijk, zo creëer je een nog duidelijker beeld van hoe de woning in elkaar zit.
Ik zie het als de overtreffende trap in presenteren en laten beleven, iets dat praktisch nog nergens wordt toegepast.
Samen versterken we elkaar
Wat zo fijn is aan de samenwerking met Gigi en Jan is dat we hetzelfde nastreven en elkaar daarmee versterken.
Jan is eerlijk, duidelijk, transparant en lekker gewoon. Hij bewaakt het overall proces met de klant.
De samenwerking met Gigi biedt mij de luxe dat ik meteen kan gaan fotograferen. Als Gigi is geweest, ziet alles er picobello en sfeervol uit, wat een verademing is.
Ik kan me daardoor volledig op de technische kant van de fotografie en het filmen focussen en meteen op zoek gaan naar die details die de waarde van je woning optimaal overbrengen.
‘Een look-and-feel die binnenkomt’
We kunnen er nu wel omheen draaien, maar laten we wel wezen, deze mannenwereld heeft soms echt een vrouwelijke touch nodig! Het gaat om functionaliteit én om uitstraling. Daarom vind ik het geweldig hoe Jan, Marko en ik dit nu gezamenlijk oppakken. We zijn heel aanvullend. I love it when a plan comes together. Ik geloof in de kracht van de driehoek makelaar-stylist-fotograaf. Een huis verkopen is een proces en Jan heeft als makelaar daar alle expertise voor. Marko en ik werken daarnaast samen om de beste look-and-feel van het huis over te brengen. Ik zie onszelf als procesversnellers. Wij brengen de energie in jouw verkoopproces.
Intuïtief kiezen op sfeer en gevoel
Beelden die ‘binnenkomen’, daar gaat het om. In een online presentatie is de foto of de film het allerbelangrijkst. De beelden mogen écht van het scherm spatten. Je wilt toch kopers trekken? Overigens ook een interessant detail: uit onderzoek is gebleken dat bij het kopen van een huis ‘de vrouw beslist’. Als zij het ergens niet mee eens is, gebeurt het vaak niet. Dat is ook mijn ervaring in het vak.
‘De vrouw’, zo blijkt uit datzelfde onderzoek, doet ook vaak de voorselectie op Funda en kiest daarbij op intuïtie. Dat betekent dat een beeld niet alleen technisch goed moet zijn, maar dat het ook sfeer en gevoel moet uitstralen. Zij wil een wow! voelen. Laat daar nou net mijn passie liggen: mensen raken met mijn styling.
Accenten, accessoires en attributen
Om bezieling in jouw presentatie te krijgen, werk ik aan diepte en kleurstelling. Ik doe dat meestal door toevoeging van eenvoudige textuur of kleur accenten en met allerhande accessoires en attributen. Wat ik belangrijk vind, is dat de toekomstige koper zich kan inleven in hoe het wonen in jouw pand zal zijn. Dat het appèl doet op de verbeelding van de koper en dat hij of zij de ruimte al gaat beleven. Dan gaat ook de hele woonplek leven en daarmee komt de energie in beweging.
Jij, als verkoper, kunt dat zelf niet, want je leeft nog ín het plaatje. Je moet daarvoor als buitenstaander naar het plaatje kunnen kijken. Voordat ik aan de slag ga, stel ik me dan ook altijd eerst de toekomstige koper voor. Elk huis vraagt namelijk een ander type bewoner. De juiste styling ideeën ontvouwen zich dan als vanzelf.
Werken vanuit de toekomstige bestemming
Soms vraagt een huis meer dan een simpele styling van een uur. Onlangs was ik bij een groot pand met een ruime tuin. Het was een echt familiehuis waar een echtpaar op leeftijd had gewoond. Het stond al tijden te koop en niemand toonde interesse. Het interieur ademde gedateerdheid uit en de slaapkamers waren een soort van opbergruimte geworden. Dat heb ik toen getransformeerd naar de look and feel van een familiehuis door onder andere boven een kinderkamer in te richten.
Die styling ging wat verder dan wat we hier aanbieden, maar het heeft wel effect op de verkoop. Vaak doe ik dat ook puur virtueel, met een 3D impressie animatie. Dat helpt kopers ook om zich voor te stellen hoe het er straks uit kan zien. Zo’n 3D impressie animatie is met name interessant als een pand mogelijkheden heeft tot verbouwing voor bijvoorbeeld een werkruimte of een B&B.
1+1+1 = 5
In de samenwerking tussen Jan, Marko en mij, komt de kracht van de ‘harde’ en de ‘zachte’ kant voor mijn gevoel samen. Dat zie je in de beelden terug. Voor Jan vind ik het echt een paradepaardje, waarmee hij nu het onderscheid maakt hier in de omgeving. Wij zijn de eersten die hierin vakoverstijgend samenwerken. Het inspireert mij enorm en ik ervaar dit ronduit als 1+1+1 = 5.
Voor jou als verkoper betekent die 5 een betere prijs én een snellere verkoop. Hoe vaak ik niet een woning heb gerestyled die al twee jaar te koop stond en die vervolgens in no time werd verkocht?! En regelmatig nog boven de vraagprijs ook! Misschien ervaar je daarnaast al de druk die een ‘huis in de verkoop’ met zich meebrengt. Niet alleen financieel, maar ook praktisch gezien. Uiteindelijk moet je voor elke bezichtiging wel je huis aan kant hebben. Hoe sneller het proces, hoe fijner voor jou!
We vertellen graag meer over onze dienstverlening. Bel of mail voor een afspraak.